CEMAAT & AKP SAVAŞLARI /// ATILGAN BAYAR : ABD’de Mormonlar, Türkiye’de Cemaat

Atılgan Bayar

2007 yılında, ‘Türkiye Fethullahçıların, ABD Mormonların İstihbarat Faaliyetlerini Tartışıyor’ başlıklı kısa bir not analiz yayınlamıştım. ABD eski başkanı Clinton’un sözcüsü ve Ortadoğu uzmanı Michael Rubin’in ‘CIA’i özelleştirmek’ başlıklı bir analizini mercek altına almıştım. Rubin, iyi yetişmiş profillerin istihbarat dünyasına eğilmediğini, CIA’nin saha elemanı sıkıntısı çektiğini ve bu yüzden, Mormon’ları kadrolarına dahil ettiğini söylüyordu. Mormon erkekler 18 yaşına geldiklerinde ‘misyon’ dedikleri saha görevine çıkıyorlar, kolay dil öğreniyorlar, sigara içki kullanmıyorlar, ancak, ‘kitap akıllısı’ seviyesinde kalıyor ve analiz yapamıyorlardı.

Rubin’in makalesi istihbarat başarısızlıklarının büyük çoğunluğunun CIA görevlerinin Mormonlara verilmesine bağlıyordu. Rubin bu bilenen gerçekleri açıklarken, aslında Utah merkezli Mormonlar’ın istihbarat’ın kilit noktalarından tasfiyesinin başladığının da işaretini vermişti. Hatırlarsınız Utah eyaleti çeşitli sebeplerden dolayı Türkiye’nin gündemini epeyce işgal etmişti. Ben 2007 yılında, Mormonlar’ın CIA’nin kilit görevlerinden tasviyesi ile ilgili bir zihinsel modelleme yapmış ve bunun ardcılarının muhakkak benzerlikler arzeden Gülen Cemaati’ni de etkileyeceğini tahmin etmiştim. Şimdi yaşadığımız süreçte, 2007 yılında kayda geçirdiğim bu not-analiz’i hatırladım. Gülen Cemaati’nin Mormonlar ile bir ilgisi vardır ya da yoktur, ben bilemem. Ancak, her iki dinsel grubun da profil benzerlikleri ve istihbarat işlerine merakı bir modelleme yapmayı kolaylaştırıyor ve Mormonlar hangi alanlara çekildilerse, Gülen Cemaati’ninde aynı alanlara çekileceğini tahmin etmek hiç de zor değil(di.)

Yalnız, şunu da söylemekte fayda var: Mormonlar çeşitli misyon ve bu misyonların topladığı bilgileri analiz etme görevlerinden çekildiler… Yani siyasallaşmadılar. Türkiye’de ise farklı bir süreç yaşıyoruz. Cemaat, aşırı siyasallaşıp, hükümete cephe muhalefeti açmış görünüyor. Dolayısıyla Türkiye’de Cemaat’in alacağı hasar, Mormonlar’ın ABD devleti içinde kaybettikleri mevzilerden çok çok daha büyük olacaktır.

Köşe Yazarları Endeksi

Medya ölçümlemesi de yapan, MediaCatOnline, bir zamandır, ‘Köşe Yazarları Endeksi’ yapıyor. Bu endeksin verilerine göre, elektronik ortamda en çok paylaşılan köşe yazarlarını her gün sıralıyor. Tahmin edersiniz ki, ben de her yazar gibi, ne kadar okunduğumu merak ettim. Yazmaya başladığım ilk iki gün, MediaCat’in köşe yazarları endeksini kontrol ettim. O listenin en yukarılarında üç Yeni Asır yazarı gördüm. Ancak daha sonra, Yeni Asır yazarlarının o listeden çıkartıldığını fark ettim. Umarım, bu işlem, bir bölge gazetesi olan Yeni Asır yazarlarının, bütün ulusal gazetelerin yazarlarının kahir ekseriyetinden daha çok okunduğunu saklamak için yapılmamıştır.

Etiketlendi:, , , , , ,

Bir Yanıt Bırakın

YÜKSEK STRATEJİ

strateji, istihbarat, güvenlik, politika, jeo-politik, mizah, terör, araştırma, teknoloji

