TEKNİK TAKİP : ABD’de internet şirketlerine istihbarat baskısı

Yahoo Amerikan istihbaratının kullanıcı bilgilerine ulaşmak için altı aylık sürede yaptığı taleplere açıklık getirdi. Şirketin 40 bine yakın kullanıcı hesabından şahsi bilgi alınmak istendiği ortaya çıktı.

ABD’de NSA (Ulusal Güvenlik Dairesi) ve FBI’ın (Federal Soruşturma Bürosu) teknoloji şirketlerine kullanıcılarının şahsi bilgilerini açıklamaları için yaptığı talepler konusunda ortaya yeni ayrıntılar çıktı.

2013’ün ilk altı ayı süresince Yahoo’dan 30 bin ila 40 bin arasında kullanıcı hesabının içeriğini teslim etmesinin istendiği bildiriliyor.

Benzer taleplerle karşılaşan Microsoft, Facebook, LinkedIn ve Google’ın da içinde bulunduğu bilişim devleri arasında Amerikan istihbaratının en yoğun biçimde Yahoo’ya yöneldiği anlaşılıyor.

Yahoo, istihbarat yetkililerinin e-postalarda hangi kelimelerin kullanıldığına, anında mesajlaşma servisinde yazılanlara, Yahoo’ya bağlı Flickr sitesine konan fotoğraflara ve Yahoo’nun rehber ya da takvim hizmetlerindeki şahsi bilgilere ulaşmak istediğini açıkladı.

Ne kadar şeffaf?

Yahoo ayrıca blog sitesi Tumblr hakkında yayımladığı şeffaflık raporunda sitenin kullanıcılarının özel hayatına müdahale eden türden bir taleple karşılaşılmadığı kaydetti.

Amerikan yasaları, güvenlik servisinin istihbarat toplamak amacıyla bu gibi taleplerde bulunmasına izin veriyor.

Teknoloji şirketleri yayınladıkları şeffaflık raporlarıyla Amerikan istihbaratıyla aralarındaki işbirliğinin boyutunu gözler önüne sererek tüketicilere güvence vermeyi amaçlıyor.

Ancak kimi şirketler, istihbarat taleplerini daha ayrıntılı biçimde kamuoyuna duyurma hakkı talep ediyor.

Örneğin teknoloji şirketlerinin kamuoyuyla paylaştığı rakamsal bilgiler, talep sayısını değil kaç tane kullanıcı hesabının etkilendiğini gösteriyor. Fakat bir kullanıcı hesabı hakkında çok sayıda istihbarat talebi olabileceği için bu sayının da kamuoyuna duyurulması isteniyor.

İngiliz-Amerikan işbirliği

Google’ın hukuki işlerden sorumlu yöneticisi Richard Salgado, ”İstihbarat taleplerinin tam sayısı ve ne tipte olduğuna dair daha kesin bilgileri kamuoyuna açıklamak istiyoruz” dedi.

Özel hayatın mahremiyetini korumak için kampanya yürüten Privacy International adlı örgütten Mike Rispoli BBC’ye verdiği mülakatta, şeffaflık raporlarının artık fazla bir şey ifade etmediğini çünkü günümüzde hükümetlerin veri toplamak için teknoloji şirketlerinin kapısını çalmaktansa arka kapıdan gizlice sızmayı yeğlediğini söyledi.

Eski Amerikalı istihbaratçı Edward Snowden’ın basına sızdırdığı ve Washington Post gazetesinde yayımlanan gizli belgelere göre Amerikan Ulusal Güvenlik Dairesi NSA ve İngiltere’deki müdahili GCHQ, Google ve Yahoo’nun veri merkezleri arasındaki iletişim bağlantılarına gizlice sızarak bilgiler kaydetti.

Buna ilaveten Guardian gazetesinin yayımladığı belgeler ise GCHQ’daki İngiliz casusların fiber optik internet kablolarından veri toplayarak bu bilgiyi Tempora adlı operasyon çerçevesinde Amerikalı istihbaratçılarla paylaştığına işaret ediyor.

Reklamlar

Etiketlendi:, , ,

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

YÜKSEK STRATEJİ

strateji, istihbarat, güvenlik, politika, jeo-politik, mizah, terör, araştırma, teknoloji

%d blogcu bunu beğendi: